Plan wychowawczy
Plan wychowawczy dla klasy II B
na rok szkolny 2017/18.
Cele główne: rozwój moralny, intelektualny i duchowy uczniów, orientacja zawodowa.
Cele nadrzędne: podniesienie kultury osobistej ucznia, kształtowanie dbałości o estetykę otaczającej przestrzeni, umiejętność oceny własnych zachowań, umiejętność odróżniania dobra od zła, rozwój krytycznego myślenia, profilaktyka zachowań negatywnych.
Cele szczegółowe: umiejętność solidaryzowania się z innymi, umiejętność pracy w grupie, asertywność, odpowiedzialność za własne decyzje i wybory, budowanie świata wartości, motywowanie do wysiłku, uświadomienie, że nauka jest procesem ustawicznym, właściwy wybór szkoły ponadgimnazjalnej. W efekcie działań wychowawczych uczniowie będą potrafili:
• świadomie uczestniczyć w kulturze narodowej
• nawiązywać pozytywne i trwałe relacje z rówieśnikami
• współdziałać z otoczeniem dla dobra wspólnego swojej klasy, szkoły i środowiska
• okazywać szacunek innym osobom słownie i poprzez swoje zachowanie
• podejmować inicjatywę w rozwiązywaniu problemów własnych i innych ludzi
• wypracować skuteczne metod samokształceniowe
• stosować formy grzecznościowe i zasady dobrego wychowania
• kreować piękne otoczenie dbając o własny wygląd i estetykę otoczenia
• kształtować swoją przyszłość poprzez właściwy wybór szkoły i zawodu
• rozpoznawać i nazywać zagrożenia współczesnego świata
Metody pracy: pogadanki, drama, zajęcia warsztatowe, metoda projektu, wycieczki tematyczne i zajęcia integracyjne, lekcje muzealne i teatralne, akademie i apele dla uczczenia rocznic narodowych i świąt państwowych.
• świadomie uczestniczyć w kulturze narodowej
• nawiązywać pozytywne i trwałe relacje z rówieśnikami
• współdziałać z otoczeniem dla dobra wspólnego swojej klasy, szkoły i środowiska
• okazywać szacunek innym osobom słownie i poprzez swoje zachowanie
• podejmować inicjatywę w rozwiązywaniu problemów własnych i innych ludzi
• wypracować skuteczne metod samokształceniowe
• stosować formy grzecznościowe i zasady dobrego wychowania
• kreować piękne otoczenie dbając o własny wygląd i estetykę otoczenia
• kształtować swoją przyszłość poprzez właściwy wybór szkoły i zawodu
• rozpoznawać i nazywać zagrożenia współczesnego świata
Metody pracy: pogadanki, drama, zajęcia warsztatowe, metoda projektu, wycieczki tematyczne i zajęcia integracyjne, lekcje muzealne i teatralne, akademie i apele dla uczczenia rocznic narodowych i świąt państwowych.
Cele i zadania
Kształtowanie postaw patriotycznych
1. Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych (hymn, godło, flaga, odświętny strój).
2. Wyrabianie poczucia dumy ze sławnych Polaków - ich wkład w kulturę narodową, naukę.
3. Zainteresowanie uczniów własnym miejscem zamieszkania, jego historią i problemami.
4. Dążenie uczniów do realizacji planów życiowych związanych z przyszłością (miejsce w regionie, państwie, świecie).
5. Rozumienie różnic między lojalnością, uczciwością, prawdomównością i samorealizacją a nieuczciwością, lenistwem, wykorzystywaniem ludzi do osiągania własnych celów i korzyści.
Więzi międzyludzkie
1. Poznawanie różnych form więzi międzyludzkich (koleżeństwo, przyjaźń, sympatia) i nauka ich odróżniania.
2. Analiza wzajemnych zachowań, kultura na co dzień - wzajemne poznawanie się, budowanie akceptacji dla odmienności i inności.
3. Budzenie wrażliwości na ludzkie cierpienie, zauważanie ludzi słabych, budzenie chęci niesienia pomocy.
4. Wyrażanie własnego zdania, poglądów przy poszanowaniu prawa innych osób do posiadania odmiennego stanowiska - sztuka argumentowania.
5. Zapoznanie z przyczynami i następstwami nietolerancji, korzyściami i stratami dla jednostek i społeczeństw wynikające z braku tolerancji.
Współpraca i komunikowanie się z innymi
1. Wyrażanie swoich uczuć oraz odczytywanie emocji innych.
2. Umiejętność prezentowania swojego zdania.
3. Pomaganie innym: dawanie wsparcia, pomoc w pokonywaniu trudności.
4. Pielęgnowanie ducha koleżeństwa, panowanie nad swoimi emocjami, zdolność do kompromisu.
5. Zachęcanie uczniów do szczerego wyrażania poglądów, do informacji zwrotnej, do dokonywania samooceny.
Wyrabianie odpowiedzialności
1. Umiejętność oceniania swoich sił w sytuacjach szkolnych i życiowych.
2. Umiejętność przewidywania konsekwencji swoich słów i czynów, odpowiedzialność za podjęte zobowiązania.
3. Rozumienie przez uczniów roli i znaczenia szkoły w rozwoju własnym i rówieśników.
4. Poznanie roli wyborów demokratycznych poprzez spotkanie z osobami wybranymi w takich wyborach.
5. Zachęcanie uczniów do przejmowania inicjatywy na rzecz swojego otoczenia, także poprzez udział w wolontariacie i akcjach charytatywnych.
6. Kształtowanie empatii.
Praworządność i samorządność
1. Podejmowanie zadań na rzecz wspólnoty klasowej i szkolnej.
2. Angażowanie się w pracę społeczną.
3. Identyfikowanie się z kulturą regionu i kraju - wyrażanie patriotyzmu - udział w obchodach rocznic narodowych i świąt państwowych.
3. Poznawanie swoich praw i obowiązków obywatelskich.
4. Poszanowanie dobra wspólnego.
5. Przygotowanie się do uczestnictwa w życiu społeczeństwa demokratycznego.
6. Branie udziału w wyborach do samorządu klasowego i szkolnego.
6. Podniesienie efektywności kształcenia 1.Uświadamianie sobie, że proces kształcenia trwa przez całe życie.
2. Branie odpowiedzialności za wyniki w nauce całej klasy.
3. Praca nad własną sumiennością i systematycznością.
4. Poszukiwanie własnego sposobu uczenia się.
Kształtowanie charakteru poprzez wychowanie estetyczne
1. Dbanie o wygląd powierzonych mu pomieszczeń.
2. Kształtowanie gustu i dobrego smaku.
3. Umiejętności dostosowania stroju do okazji.
4. Znajomość zasad estetyki, kompozycji i elegancji.
Orientacja zawodowa.
1. Uczenie się dokonywania wyborów.
2. Umiejętność dostrzeżenia możliwości rozwoju własnych zainteresowań.
3. Dostosowanie wyboru zawodu do zainteresowań, chęci i możliwości.
4. Kształtowanie świadomości, że zawód nie jest wybierany na całe życie i że każdy człowiek może wykonywać co najmniej kilka zawodów.
5. Umiejętność odkrycia swoich preferencji zawodowych.
Kształtowanie krytycznego myślenia
1. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.
2. Rozumienie mechanizmów reklamy i propagandy stosowanej przez środki masowego przekazu i ich wpływu na życie człowieka.
3. Umiejętność formułowania własnego stanowiska, z uwzględnieniem argumentów za i przeciw, dostrzeganie złożoności problemów.
4. Wskazywanie na pozytywny wpływ rzeczywistego autorytetu na kształtowanie się świata wartości.
5. Umiejętność odróżnienia autorytetu od idola.
Tematyka godzin wychowawczych:
wrzesień• Organizacja pracy na godzinach wychowawczych: wybór samorządu klasowego, omówienie zasad bezpieczeństwa.
• Planowanie podstawą działania, czyli plan pracy wychowawczej w klasie II.
• Zapomniane pojęcie „odpowiedzialność”.
• Wartości uniwersalne – hierarchia wartości.
Październik
• Wybór projektu gimnazjalnego. Zasady realizacji.
• Zainteresowania i uzdolnienia uczniowskie.
• Autorytety i wzorce osobowe.
• Czym jest szczęście?
Listopad
• Dobro i zło we współczesnej kulturze.
• Współczesny patriotyzm.
• Patriotyzm gospodarczy.
• Egoizm i altruizm – rozumienie i ocenianie innych.
Grudzień
• Mikołajki – integracja.
• Sztuka słuchania i mówienia. Jak mówić, żeby ludzie nas słuchali, jak słuchać, żeby do nas mówili.
• Komunikacja międzyludzka.
• Wigilia klasowa – wspólnota świętowania i kultywowanie zwyczajów polskich.
Styczeń
• Ocena zachowania za I semestr – samoocena i refleksja.
• Techniki uczenia się.
Luty
• Innowacyjność i twórcze myślenie.
• Monolog, dialog, debata.
• Sztuka dialektyki – o argumentowaniu.
• Jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych.
Marzec
• Zrównoważony rozwój.
• Razem dla środowiska.
• Komputeryzacja i cyfryzacja - na korzyść czy na szkodę człowieka?
• Formy doskonalenia się - wzmacnianie mocnych stron ucznia.
Kwiecień
• Metody relaksacji usprawniające uczenie się.
• Mam prawo do …- o wyrażaniu swoich poglądów i szacunku do innych.
• Savoir vivre, kindersztuba etc. – szybki kurs dla grzecznych uczniów.
• Jacy jesteśmy wobec siebie? – analiza wzajemnych zachowań na co dzień.
Maj
• Symbole narodowe jako wyraz wspólnoty narodowej.
• Autorytet czy idol - kto jest dla nas wzorem do naśladowania?
• Na tropie autorytetów - prezentacja uczniowska.
• Bohaterowie naszej codzienności – rodzice.
Czerwiec
• Uroda i zdrowie – wpływ aktywności ruchowej na organizm ucznia; samokontrola i samoocena sprawności i umiejętności ruchowych - zajęcia ruchowe.
• Bezpieczeństwo w szkole i podczas wakacji.
• Oceniamy swoje zachowanie i pracę w ciągu całego roku.
Harmonogram imprez i wycieczek
1. Wycieczka z okazji Dnia Chłopaka – Park Zdrojowy w Konstancinie- Jeziornie, tężnia, cukiernia. 29.09.2017r..
2. Wycieczka do Czarnolasu i Kazimierza Dolnego nad Wisłą - 17.10.2017r.
3. Spektakl „Dziady” – 7 listopada 2017 r.
4.Mikołajki klasowe - wycieczka do kina i do Hangaru – zajęcia rekreacyjne na trampolinach.
4. Wigilia klasowa.
5. Wycieczka do Warszawy – Muzeum Żydów Polskich - marzec 2018.
6. Spotkanie wielkanocne w klasie – 31 marca 2018r.
7. Wycieczka 4/5-dniowa do Malborka, Elbląga i nad Zalew Wiślany - maj 2018.
8.Wycieczka do kina lub wycieczka piesza na Zimne Doły z okazji Dnia Dziecka.
Komentarze
Prześlij komentarz